Kniv - Mora 2000

Jag har ett par olika knivar, men min favorit och den som oftast följer med på mina äventyr är en Mora 2000. 
 
Mora 200 är en robust kniv med mycket hög kvalitet. Min nuvarande kniv har jag haft sen jag gjorde lumpen, så lite drygt fem år. Efter flera äventyr och flitig användning är den fortfarande i mycket bra skick.
 
 
 
Knivbladet är 109 mm långt, 2,5 mm tjockt och tillverkat av rostfritt stål. Totallängden är 220 mm.
 
Då jag alltid gör upp eld med tändstål när jag är ute på äventyr var det i början ett problem att eggen blev förstörd av detta. Lösningen på det problemet blev att slipa lite på översidan av bladet, längst in mot greppet. Detta skapade två vassa kanter istället för de lite avrundade som är där när man köper kniven och möjliggjorde användning av tändstålet mot översidan av kniven istället för att slita ner eggen. 
 
 
Vård av materiel är oerhört viktigt om man vill ha utrustning som håller länge.
För att din kniv ska hålla en hög kvalitet är det viktigt att den hålls ren och torr när den inte används. Inga knivar bör diskas i diskmaskin då det starka maskindiskmedlet kan skada knivbladet.
 
Diamantbryne kan användas för att hålla eggen vass, själv använder jag brynstål. 
Det finns även ett flertal slipmaskiner på marknaden, bland annat av märkena GS Schleiftechnik och Sharpex.
Oftast är knivarna slipade i 23 grader, så den vinkeln ska man sträva att arbeta mot vid manuell slipning. Detta kan dock variera mellan olika modeller.
 
Mora 2000, eller Sportkniv Outdoor 2000 som den även kallas är överlag en mycket bra men framförallt prisvärd kniv. Priset varierar lite men ligger ca mellan 200-300 kr.
Detta gör Mora 2000 till en klar vinnare i prisklassen, och den kommer garanterat få följa med mig på många äventyr framöver!
 
Bilder: moraofsweden.se
 
 
Utrustning | |
Upp